Naast een aantal universele menselijke gedragingen (vriendschap, verraad, verzet en besluiteloosheid) en filosofische thema's (de gevolgen van keuzes, de noodzaak van de eindigheid van het leven), is de film voor mij vooral een who-dunnit door reconstructie van het verleden.
Gregorius is een weifelende wetenschapper die met een zachtmoedige vasthoudendheid probeert te achterhalen wat er met de arts gebeurd is, nadat hij het boek heeft geschreven. Jeremy Irons doet dat zeer geloofwaardig. Het verhaal ontrafelt zich tegen de achtergrond van de op handen zijnde Anjerrevolutie in Portugal en je zou het misschien beter een what-happened kunnen noemen.
Het is de vraag of de film ook zo aanspreekt als je het boek al gelezen hebt. Je weet hoe het plot loopt en dan blijft er niet veel meer over. De filosofische bespiegelingen zijn aardig, maar toch vooral context voor het plot. Voor de romantiek geldt hetzelfde. Uit verschillende recensies begrijp ik dat op dat vlak 'het boek beter is'. Ik ben daarom ook heel benieuwd hoe Estefania in het boek neergezet wordt. De film doet grote moeite om haar liefdesrelatie een bijna Romeo-en-Juliet karakter te geven, terwijl ik mijzelf niet geheel kon ontdoen van het gevoel van kille berekening, hoe getormenteerd haar blikken ook zijn.
De film heeft er in ieder geval voor gezorgd dat ik nu het boek ook wil lezen. Daarbij ben ik heel benieuwd of ik er hetzelfde uit zou halen als regisseur Bille August (die een voorkeur lijkt te hebben voor boekverfilmingen). En verder ga ik eens wat lezen over de na-oorlogse Portugese geschiedenis. Want daar weet ik echt te weinig van.
Gezien op 25 juni 2013 in Cinema Middelburg
Plaatjes
http://www.aceshowbiz.com/images/still/night-train-to-lisbon-poster01.jpg
Plaatjes
http://www.aceshowbiz.com/images/still/night-train-to-lisbon-poster01.jpg
Geen opmerkingen:
Een reactie posten